Ammattitaitoista sairaanhoitoa kotisohvalle

Jos terveyteen liittyvä ongelma mietityttää, voi asiantuntevaa tukea ja apua saada terveyspalvelujen neuvonnasta. Soittamalla numeroon 03 10023 saa puheyhteyden sairaanhoitajaan, joka ei sulje korviaan soittajan ongelmilta.

Kaikissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä asioissa voi ottaa yhteyttä. Täältä ei sanota, että asia ei kuulu meille, vaan aina pyritään auttamaan jotenkin, kertoo palveluesimies Ritva Ahlstedt. Neuvonnan ohella palvelusta voi varata aikoja omalääkärille tai -hoitajalle. Päivittäin kello 7–22 toimiva palvelu on otettu hyvin omaksi, sillä puhelin pirisee jatkuvasti päivän ajan. Soittoja kertyy vuodessa valtava määrä, noin 300 000 kappaletta. Keskimääräinen jonotusaika on vajaat kaksi minuuttia, mutta toisinaan soittaja joutuu odottamaan kauemminkin.

Maanantait ja aamut ovat ruuhkaisimpia. Mikäli asialla ei ole kiirettä, kannattaa soittaa iltaisin tai viikonloppuisin. Lisäksi ajanvarausta tehdessä on hyvä ottaa puhelimen ääreen kynä, paperia, Kela-kortti ja kalenteri sujuvaa asiointia varten, Ahlstedt neuvoo. Palvelu on tarkoitettu tamperelaisille ja valkeakoskelaisille. Puheluja saattaa kuitenkin tulla mistä päin Suomea tahansa.

Kauempaakin kuuluvissa pulmissa yritetään löytää apua parhaan mukaan. Neuvoa voi kysyä myös netissä Terveyspalvelujen neuvonta ei ole pelkästään puhelinpalvelua, vaan sairaanhoitajilta on mahdollista kysyä neuvoa myös sähköisesti. Osoitteessa www. tampere.fi/terveyspalvelut/kysy on lomake, jolla saa lähetettyä kysymyksen. Vastauksen siihen saa 24 tunnin sisällä. Hyvä on kuitenkin huomata, että soittaessa tai sähköisen palvelun kautta ei kuule diagnoosia, vaan sairaanhoitaja tekee ainoastaan hoidontarpeen arvioinnin.

Lisäksi terveyspalvelujen neuvonta hoitaa viikonloppuisin kiireellisiä hammasasioita: Pirkanmaan eri kuntien päivystyshammaslääkäreiden ajanvaraus hoidetaan lauantaisin ja sunnuntaisin neuvontapuhelimen kautta. Puhelimitse annettava terveysneuvonta ei ole aivan tuore ilmiö, sillä se aloitti Tampereella toimintansa jo vuonna 1956. Tuolloin hoitaja haastatteli asiakkaan puhelimessa, antoi hoito-ohjeita tai tarvittaessa lähetti lääkärin kotikäynnille. Toiminnalla pyrittiin turvaamaan lääkärin vastaanottoaikojen riittävyys. Perustaltaan neuvonta on säilynyt samanlaisena tähän päivään saakka, vaikka se onkin laajentunut ja sähköinen palvelu on tullut mukaan.

Arkiaamuisin soittoihin on vastaamassa keskimäärin kymmenen sairaanhoitajaa. Heidän täytyy hallita työssään laaja tietomäärä, sillä koskaan ei voi tietää, mitä seuraava puhelu koskee. Haasteista huolimatta työntekijämme ovat kokeneet työn mielekkäänä ja palkitsevana, Ahlstedt sanoo. Myös tamperelaiset palvelunkäyttäjät ovat olleet tyytyväisiä: suuri osa kysyjistä saa riittävän avun keskustellessaan sairaanhoitajan kanssa. Lisäksi soittajalta säästyy vaivaa, kun ei tarvitse lähteä jonottamaan terveysasemalle, vaan ongelma ratkeaa kotisohvalta